A1001
PENDIDIKAN ISLAM1
MODUL
POLITEKNIK
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
TOPIK | UNIT |
KONSEP ILMU | 1 |
TASAWWUR ISLAM | 2 |
KONSEP AKIDAH | 3 |
KONSEP SYAHADAH | 4 |
KONSEP JAHILIAH | 5 |
KONSEP IBADAH | 6 |
MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH | 7 |
TAHARAH | 8 |
IBADAH-IBADAH KHUSUS | 9 |
AKHLAK ISLAM | 10 |
UNIT 1 : KONSEP ILMU ( 1 JAM )
- Konsep dan pembahagian ilmu
- Kewajipan menuntut ilmu
- Hiraki ilmu ( Fardhu Ain dan Fardu Kifayah )
- Kelebihan ilmu dan Ilmuan ( Ulama )
UNIT 2 : TASAWWUR ISLAM ( 1 JAM )
- Pengertian Islam sebagai cara hidup
- Ciri – ciri kesempurnaan Islam
- Struktur Islam sebagai Ad Din (Aqidah , Syariah , Akhlak)
- Islam dan sekularisme
UNIT 3 : KONSEP AKIDAH
- Pengertian akidah dan Iman
- Huraian Rukun Iman
- Hubungan antara Iman, Islam dan Ehsan
- Pembahagian manusia (Mukmin, Muslim,Kafir, Munafik, Fasiq dan Zalim )
UNIT 4 : KONSEP SYAHADATAIN ( 1 JAM )
- Pengertian syahadah dan tuntutannya
- Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah
- Perkara – perkara yang membatalkan syahadah
UNIT 5 : KONSEP JAHILIAH ( 1 JAM )
- Pengertian jahiliah
- Ciri – ciri dan amalan jahiliah
- Ancaman jahiliah terhadap umat Islam masakini
UNIT 6 : KONSEP IBADAH ( 1 JAM )
- Pengertian dan ruanglingkup ibadah
- Syarat – syarat amalan jadi ibadah
- Pembahagian dan matlamat ibadah
UNIT 7 : MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH ALLAH
- Konsep hamba dan khalifah Allah
- Peranan dan tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah
UNIT 8 : THAHARAH ( Bersuci )
- Konsep thaharah
- Pembahagian thaharah
8.2.1 Najis dan cara menyucikannya
- Najis Mughallazah
- Najis Mutawasittah
- Najis Mukhafafah
8.2.2 hadas dan cara menyucikannya
Hadas besar
Hadas kecil
- Menyamak kulit binatang
UNIT 9 : IBADAH – IBADAH KHUSUS
- Sembahyang
- Sembahyang jamaah dan cara melaksanakannya
- Sembahyang jamak dan Qasar ( Syarat dan cara perlaksanaannya )
- Puasa, zakat dan Haji ( Peranan dan kepentingannya dalam kehidupan individu dan masyarakat )
UNIT 10 : AKHLAK ISLAM ( 1 JAM )
- Akhlak terhadap Allah SWT
- Akhlak terhadap Rasul
- Akhlak terhadap sesama manusia
- Ibubapa
- Guru
- Rakan
- Isu – isu berkaitan akhlak
PANDUAN MENGGUNAKAN MODUL
Sekiranya anda ingin mendapat manfaat sepenuhnya dari modul ini, sila ikuti
semua arahan dan aktiviti yang disediakan.
- Modul ini dibahagikan kepada 13 unit, setiap unit disediakan dalam jilid yang berbeza.
- Muka surat dinomborkan berdasarkan kepada modul dan unit.
Contoh :
A 1001 / 1 / 2 di mana; A 1001 - Kod subjek
1 - Unit 1
2 - muka surat 2
- Pada permulaan setiap unit, objektif am dan khusus dinyatakan
- Setiap unit mengandungi urutan aktiviti dan diberikan simbol berikut :-
OBJEKTIF
Bahagian ini mengandungi objektif am dan khusus bagi setiap pembelajaran.
INPUT
Input adalah bahagian yang mengandungi maklumat yang akan pelajar pelajari.
AKTIVITI
Bahagian ini pula mengandungi proses pembelajaran secara aktif untuk menguji kefahaman pelajar. Pelajar perlu mengikuti dengan teliti dan melaksanakan arahan yang diberikan.
.
MAKLUMBALAS KEPADA AKTIVITI
Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan yang dikemukakan dalam aktiviti.
PENILAIAN KENDIRI
Penilaian kendiri ini adalah bertujuan bagi menguji kefahaman pelajar dalam setiap unit.
MAKLUMBALAS KEPADA PENILAIAN KENDIRI
Bahagian ini mengandungi jawapan kepada soalan – soalan yang dikemukakan dalam penilaian kendiri.
- Pelajar perlu mengikuti unit demi unit yang telah disediakan secara berturutan.
- Pelajar boleh meneruskan unit seterusnya setelah berjaya melalui unit sebelumnya dan yakin dengan pencapaian diri sendiri.
PERNYATAAN TUJUAN
Modul ini disediakan bagi kegunaan pelajar – pelajar semester satu yang mengikuti kursus sijil atau diploma di Politeknik Malaysia. Ianya bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar mengenai konsep sesuatu unit ke arah pembelajaran kendiri atau pun dengan bimbingan daripada pensyarah berkaitan.
PRA – SYARAT MENGIKUTI MODUL INI
Modul ini, hanya untuk pelajar-pelajar politeknik Malaysia sahaja..
OBJEKTIF AM
Di akhir modul ini, para pelajar akan dapat :-
- Mengetahui konsep ilmu seterusnya mendorong mereka mengkaji, mendalami serta menghayati
- Memahami tasawwur dan Islam untuk dihayati dalam kehidupan
- Memahami konsep dan ruang lingkup ibadah dalam islam
- Menghayati konsep ibadah dalam kehidupan seharian
- Melahirkan pelajar yang mempunyai jati diri muslim dan mampu menghadapi pelbagai cabaran hidup
No comments:
Post a Comment